Sedangkan dengan Akta Hasutan pun budak ni boleh berlenggang lagi di luar penjara, dengan Akta Harmoni Nasional ni lagilah tak jadi apa. |
Sebab-Sebab Kenapa Rang Undang-Undang Akta Harmoni Nasional Mesti Dikaji dan Diolah SEMULA sebelum dibawa ke Dewan Rakyat
1.
Draf RUU tersebut tidak dirujuk kepada Majlis Raja-Raja, Majlis-majlis
Agama Islam Negeri dan tidak dibincangkan bersama Jawatankuasa Mempromosi
Persefahaman dan Keharmonian Di antara Penganut Agama (JMPKPA) walaupun rang
tersebut banyak melibatkan urusan agama dan kaum. Sebaliknya, hanya badan-badan
yang kurang kredibiliti seperti Proham dan Global Movement of Moderates
dibiarkan memonopoli perbincangan isi kandungan draf tersebut.
2.
RUU tersebut yang disediakan Majlis Peguam, telah diserahkan terus
kepada YB Nancy, lantas mengenepikan khususnya institusi-institusi keagamaan
yang bakal terjejas secara langsung oleh penguatkuasaannya kelak.
3.
RUU tersebut mengenepikan kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan menurut Perkara 3(1)
Perlembagaan Persekutuan dan kedaulatan Agama Negeri yang telah termaktub di
Negeri-negeri sejak berabad. Kedudukan ini tidak pernah diganggu-gugat oleh
British dan Kerajaan Persekutuan.
Islam akan diletak di bawah Suruhanjaya Keharmonian dan Rekonsiliasi Nasional saja |
4.
Selain Perkara 3(1), Agama Islam telah dimartabatkan sebagai Agama
Persekutuan dengan diberikan berbagai kedudukan terhormat dan perlindungan
Perlembagaan seperti Perkara 11(4), 12(2), 37(1), 74(2) Jadual Kesembilan,
121(1A) dan Perkara 150(6A).
5.
Malahan sebelum pengiktirafan seumpama ini dinyatakan di dalam
Perlembagaan Persekutuan, kedudukan agama Islam telah terlebih dahulu
diperundangkan di dalam Perlembagaan negeri-negeri, sebagai contoh peruntukan
di dalam Perlembagaan Negeri Johor 1865 dan Perlembagaan Negeri Terengganu
1911.
6.
Perkara 3(1) merupakan fasal pertama yang menggunakan istilah
‘harmoni’ dalam Perlembagaan Persekutuan. Setelah mengiktiraf kedudukan Islam,
prasyarat pengamalan agama-agama lain dinyatakan dengan jelas iaitu boleh
diamalkan dengan aman dan harmoni di mana-mana bahagian Persekutuan (…other religions may
be practised in PEACE and HARMONY in any part of
the Federation).
7. Ini membawa maksud bahawa Islam
tidak boleh diketepikan di dalam membincangkan usaha mewujudkan perpaduan dan
keharmonian antara agama dan kaum.
8.
RUU Perpaduan Nasional
menyatakan pada seksyen 2(2) bahawa “Nothing in this Act derogates from the
provisions of Article 153 of the Federal Constitution”. Perkara 153 ialah
berhubung kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera mana-mana negeri
Borneo dan kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain.
9. Walaubagaimanapun RUU Perpaduan
Nasional tersebut sendiri bercanggah oleh kerana seksyen 7 menggunakan
istilah-istilah seperti ‘racial superiority”, “exclusivity based on religion,
belief, race…” dan “…maintaining
exclusive control by persons of a particular religion, belief, race…”. Istilah-istilah sebegini
merupakan kritikan dan percubaan mencabar Perkara 153.
10.
Penggubal dan pembuat draf
yang terlibat hanyalah Majlis Peguam, yang merupakan kelompok elit kecil yang
telah mencadangkan kepada Jawatankuasa Kerja di dalam Majlis Konsultansi
Perpaduan Negara (MPKN). Hanya 3 orang pemain utama terlibat di dalam
penggubalan deraf rang undang-undang tersebut dan kesemua ahli-ahli lain di
dalam MPKN telah tidak dirujuk secara sepenuhnya sebelum diserahkan kepada YB
Nancy.
11.
Majlis Peguam yang hanya mempunyai kira-kira 12, 000 ahli (yang
juga tidak dirujuk apabila mereka mengeluarkan deraf RUU tersebut) tidak
mewakili kelompok majoriti umat Islam di Negara ini yang akan menerima kesan
langsung dari peruntukan-peruntukan RUU tersebut.
12.
Majlis Peguam mengisytiharkan organisasinya sebagai badan secular
dan terlibat secara langung membuat pelbagai tuntutan hak asasi manusia yang
tidak munasabah dan anti-agama, termasuk menerusi keanggotaan dan peranannya di
dalam gabungan NGO hak asasi manusia (COMANGO).
13.
Jadi bagaimana Majlis
Peguam ini boleh layak untuk membuat draf yang melibatkan hal-hal agama dan
kaum di negara ini, tanpa ada nasihat dari badan-badan agama dan kaum di negara
ini?
Haritu bukan main jenuh lagi NGO-NGO Islam lawan COMANGO. Sekarang, kita nak bagi free je jalan kepada puak-puak ni? alahai.... |
14.
Ketiga-tiga RUU tersebut
jelas lebih tertumpu pada niat menjulang hak kesamarataan menurut Perkara 8
Perlembagaan Persekutuan, tetapi gagal merujuk pada fasal-fasal utama lain di
dalam Perlembagaan Persekutuan.
15.
Hanya memberikan tumpuan
hanya kepada prinsip hak kesamarataan ‘equality’ yang bersifat mutlak, penggubal
telah mengenepikan prinsip “positive discrimination” ataupun ‘dasar
affirmitive’ yang dilaksanakan selama ini.
16.
Mereka yang telah menggubal
deraf tersebut ternyata hanya menjunjung secara melulu konvensyen-konvensyen
hak asasi manusia berkerangka liberal-sekular termasuklah International
Convention of Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD), yang asal usulnya telah
disandarkan pada sentimen anti-semitik dan pengalaman perkauman di negara-negara
Eropah. Sejarah dan latarbelakang ICERD ini ternyata sangat berbeza dengan
sejarah, latarbelakang budaya Malaysia.
17.
Tafsiran ‘belief’ dan “religion” atau kepercayaan dan agama pada
seksyan 4 (1) RUU Perpaduan Nasional dinyatakan sebagai “any religious or
philosophical belief and a reference to belief includes a reference to a lack of
belief” dan “any religion and includes any belief or lack of a
religious belief." Adakah dengan wujudnya undang-undang ini
nanti, fahaman Syiah, Atheist, Bahai dan ajaran-ajaran sesat yang selama ini
diharamkan oleh kerajaan dan majlis agama negeri-negeri akan mendapat tempat di
negara ini?
18.
“Unfair Discrimination
Tribunal” yang dicadangkan di dalam rang undang-undang tersebut ternyata
mengambilalih peranan institusi kehakiman dalam memutuskan isu-isu berkaitan
perlembagaan, serta peranan Raja-raja Melayu sebagai ketua bagi agama Islam di
negeri-negeri tanah Melayu.
19.
Suruhanjaya Unfair Discrimination Tribunal ini amat mirip dengan suruhanjaya
Antara Agama (Interfaith Comission atau IFC) yang telah ditolak
sekeras-kerasnya cadangannya oleh pelbagai pihak khususnya NGO Melayu Islam dan
kerajaan Pusat.
20.
Seterusnya Bahagian 4 RUU tersebut seolah-oleh mengenepikan
peranan pihak berkuasa sedia ada oleh kerana seksyen 15 (3) membolehkan
Suruhanjaya tersebut melakukan penyiasatan sendiri apa-apa keadaan yang
difikirkan sebagai diskriminasi tidak adil. Ini jelas bertindan dengan Seksyen
298(A) Kanun Keseksaan (Akta 574) yang memperuntukkan kesalahan atas alasan
agama yang boleh menyebabkan suasana tidak harmoni, perpecahan atau permusuhan,
benci membenci atau niat jahat atau memudaratkan pemeliharaan keadaan harmoni
atau perpaduan. Sekiranya peruntukan sebegini sudahpun wujud dan pihak berkuasa
boleh melaksanakan penguatkuasaannya, maka tidak wujud keperluan untuk
memberikan kuasa kepada Suruhanjaya tersebut.
21.
Seksyen 23 di dalam RUU Suruhanjaya Perpaduan dan integrasi
Nasional tersebut memperuntukkan kuasa yang sangat luas tersebut termasuklah
untuk memanggil mana-mana individu untuk memberikan keterangan apabila sesuatu
perbicaraan sedang dijalankan tribunal. Ini membolehkan tribunal tersebut
memanggil mana-mana pihak, dan ini meletakkan hal ehwal Islam di bawah sebuah
entiti yang tidak mempunyai kompetensi dan pengetahuan selayaknya mengenai
Islam.
Sila klik link Posting di bawah untuk faham setiap satu Rang Undang-Undang di bawah Akta Harmoni Nasional:
22.
Peranan dan tanggungjawab
memelihara kedaulatan Negara meliputi tugas-tugas melindungi institusi
Raja-Raja Melayu, Hak Keistimewaan Melayu, Agama Negara dan Kenegaraan dan hal
ini merupakan asas utama yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.
Perkara-perkara ini tidak wajar sama sekali disentuh atas sebarang sebab
sekalipun, memandangkan perkara-perkara asas ini terbukti berjaya memelihara
keharmonian Negara dan kemajuan kepada semua bangsa selama ini.
Tun Mahathir kan dah sound haritu pasal ISA kau mansuhkan, ini Akta Hasutan pulak kau nak gantikan dengan Akta Harmoni Nasional yang jelas lebih banyak kelompongannya. |
23.
Penelitian yang lebih mendalam supaya usaha menghakis asas-asas
kenegaraan tidak berlaku atas nama menjulang hasrat perpaduan dan keharmonian
nasional.
24.
Hasrat melihat perpaduan dan keharmonian tidak akan berjaya, malah
generasi akan datang akan hilang jati diri kenegaraan jika prinsip-prinsip asas
negara Malaysia ini dicabar oleh Undang-Undang Harmoni ini.
Buzze Azam, peguam Melayu berani.. |
Artikel Lain Berkaitan Akta Harmoni Nasional:
1. Waspada Bahaya Akta Harmoni Nasional! : Mantan Ketua Hakim Negara
2. Kenapa DS Najib nak sangat ganti Akta Hasutan dengan Akta Harmoni?
1. Waspada Bahaya Akta Harmoni Nasional! : Mantan Ketua Hakim Negara
2. Kenapa DS Najib nak sangat ganti Akta Hasutan dengan Akta Harmoni?
KEMBALIKAN ISA
ReplyDelete