Buat rumah mahal-mahal; menendang keluar Melayu Bumiputra beransur-ansur dari kawasan bandar |
KENAIKAN
HARGA RUMAH KEDIAMAN
1.
Masalah harga rumah adalah
satu isu yang kian meruncing di dalam negara ini. Golongan muda yang
berpendapatan rendah dan sederhana adalah golongan utama yang menjadi mangsa
akibat terbeban dengan peningkatan harga rumah yang kian mahal mutakhir ini.
Mereka bukan sahaja tidak mampu memiliki rumah kediaman setelah bekerja dan
berkeluarga, malah terpaksa pula menyewa di kediaman kos rendah.
2.
Isu-isu yang dimainkan oleh
pemaju-pemaju di dalam industri perumahan, nyata hanya helah bagi menghalalkan
tindakan mereka untuk meletakkan harga yang tinggi dalam penjualan rumah
kediaman.
3.
Antara alasan yang digunakan
oleh para pemaju perumahan dalam merasionalisasikan tindakan mereka menaikkan
harga rumah kediaman adalah:
a)
Nilai harga hartanah
setempat
b)
Demografi setempat:
peningkatan permintaan rumah kediaman di kawasan tertentu kerana penghijrahan
c)
Harga kos material pengeluar
(producer price index) ke atas barangan seperti zink, simen, batu bata, kaca
dan lain-lain.
d)
Developer Interest Bearing
Scheme (DIBS): Di mana pemaju akan menanggung kos bayaran faedah kepada pihak
bank sepanjang pembinaan kediaman tersebut sehingga pembeli memasuki rumah
tersebut. Pembeli hanya perlu menjelaskan deposit rumah sahaja samada 5% atau
10%. Namun, kadar bayaran balik kepada bank adalah lebih tinggi.
e)
Permainan spekulasi.
Digembar-gemburkan kononnya di kawasan projek perumahan tersebut akan terdapat
banyak projek-projek lain seperti kolej, universiti, kompleks membeli belah,
lebuhraya dan macam-macam lagi temberang dan helah agar harga perumahan mereka
dapat dinaikkan. Isu spekulasi inilah yang akan dikupas dengan terperinci di
bahagian yang seterusnya.
4.
Pada 18 Mac 2014 yang lalu,
Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dato’Haji Irmohizam Ibrahim telah membahaskan isu
harga rumah kediaman dengan panjang lebar sempena perbahasan titah Yang
Dipertuan Agong. Di dalam ucapan beliau, banyak isu-isu tersurat dan tersirat
yang didedahkan supaya ‘kartel’ yang tersembunyi selama ini dapat diketahui
umum.
MASALAH
HARGA RUMAH AKIBAT KARTEL
5.
Masalah manipulasi dan
spekulasi harga rumah yang tidak terkawal serta kos-kos tersembunyi oleh pemaju
perumahan telah lama berakar umbi dalam negara ini. Semua ini ditanggung oleh
pembeli akibat amalan ‘jerangkap samar’ pemain industri perumahan. Selain soal
pokok mengenai jumlah rumah dan harganya yang melebihi kemampuan pembeli, pemain
industri yang licik sudah merancang pelan-pelan ghaib mereka untuk terus
mengembangkan amalan kos tersembunyi ini untuk meraih keuntungan. Persekitaran
perumahan sekarang sangat didominasi oleh beberapa pemain-pemain utama dan
hubungan mereka sangat akrab seperti kartel dan mereka sudah lama saling
bekerjasama.
6.
Kartel dalam industri
perumahan samada secara langsung atau tidak langsung telah mewujudkan pasaran
spekulasi harga rumah tanpa memikirkan kesannya kepada pembeli yang
kebanyakannya merupakan rakyat biasa yang berpendapatan rendah dan sederhana.
KARTEL
PEMAJU & EJEN
7.
Terdapat konsep yang
mengelirukan pembeli di mana pemaju mengiklankan bahawa projek perumahan mereka
sudah 80% atau 90% yang terjual. Pembeli seterusnya berpusu-pusu untuk membeli baki
unit atau lot yang masih dijual. Pada waktu inilah pemaju berkomplot dengan
ejen, samada ejen bersyarikat atau ejen bebas, untuk memainkan peranan, kerana
pembeli yang berebut baki rumah untuk dijual itu ramai. Seterusnya ejen ini
akan mengatakan bahawa ada rumah yang sudah ditempah tetapi mahu dijual oleh
pemiliknya. Dan di masa itulah, mereka akan mengatakan harga sudah berubah (!).
Contohnya, rumah RM100,000 akan menjadi RM130,000 atau lebih. Ejen akan
meyakinkan pembeli bahawa pinjaman boleh dinaikkan kerana nilai rumah sekarang
sudah meningkat berbanding ketika waktu pelancaran.
Agen, Pemaju, Bankers, Peguam, yee sang sama-sama, yam seng sama-sama. Melayu kena ketuk. (Gambar Hiasan) |
8.
Pembeli yang terlepas
peluang kerana kononnya pemaju memaklumkan baki rumah yang ada sudah habis
ditempah, akhirnya berpaling kepada ejen perumahan. Taktik paling licik
digunakan ejen ialah dengan mengatakan bank menawarkan pinjaman yang tinggi,
jadi kononnya pembeli tidak akan terbeban dengan bayaran muka. Terdapat banyak
kes di mana ejen berjaya menetapkan harga 20% lebih tinggi. Ejen boleh membantu
meringankan beban pembeli dengan menaikkan lagi 20% nilai rumah ketika membantu
pembeli membuat permohonan pinjaman bank.
9.
Akhirnya ramai pembeli akan
setuju. Mana tidaknya, mereka tidak perlu membuat bayaran muka dan boleh
memiliki rumah. Kos margin nilai rumah dalam permohonan pinjaman hanya wujud
atas kertas tetapi pembeli tidak sedar mereka sudah menyerahkan 30% duit mereka
kepada pemaju.
10. Di sinilah para pembeli akan selalu terlepas
pandang, apabila dokumen perjanjian jual beli diproses, penama pertama rumah
tersebut adalah nama mereka. Ini bermakna penama yang kononnya sudah membuat
tempahan sebenarnya tidak ada pun. Entah wujud entah tidak. Jelas bahawa tidak
wujud sebarang tempahan. Inilah permainan spekulasi pemaju dan agen jualan
dalam memanipulasi pembeli. Lantas ini adalah kemelut utama negara berkaitan
dengan isu perumahan. Hasrat baik dan murni kerajaan banyak yang akan hilang
sebab kejadian manipulasi sebegini.
KARTEL
BANK, PEMAJU & PANEL PEGUAM
11. Pihak bank juga mempunyai peranannya di sini.
Jumlah pencairan pinjaman lebih banyak namun tiada risiko tinggi kerana nilai
rumah kediaman sentiasa meningkat. Tambahan pula, ramai pemohonnya adalah orang
muda yang berpendapatan sederhana serta stabil untuk menanggung hutang.
Contohnya RM130,000 bagi sebuah rumah untuk tempoh bayaran 20 hingga ke 25
tahun. Ini juga dapat digelar sebagai kartel tiga serangkai di antara pemaju,
agen dan juga bank. Pemaju dan agen adalah pihak yang sama. Bank pula dalam kes
ini adalah rakan kongsi yang kurang prihatin terhadap pembeli.. Selain itu
terdapat juga kos tersembunyi yang lain. Harga rumah yang dijelaskan tadi
adalah permainan di peringkat pertama. Peringkat kedua membabitkan hak dan
kepentingan pembeli dalam soal perundangan.
12. Hal ini diburukkan lagi apabila sudah menjadi
amalan biasa sekarang untuk para pemaju dan bank melantik panel guaman mereka
sendiri. Maknanya pembeli tidak ada pilihan. Pembeli sudah ditunjukkan mana
satu peguam yang mesti mereka berurusan. Apabila pemaju memilih syarikat guaman
untuk mengendalikan projek penjualan rumah, bermaksud syarikat guaman tersebut telah
mendapat projek kerana semua urus niaga perundangan antara pemaju dan pembeli
akan diuruskan oleh peguam yang terpilih. Setiap perjanjian mempunyai kos dan
pendapatan. Jadi ini adalah satu perniagaan kepada syarikat guaman.
13. Di sinilah bermula plot kepentingan, hubungan
syarikat guaman dan pemaju. Plot yang dimaksudkan adalah plot menyembunyikan
kos-kos di luar harga rumah. Contohnya jika dengan pembeli bumiputera, pemaju
akan menawarkan diskaun 5% dan pemaju akan menyebut diskaun khas 5% lagi akan
diberikan. Namun pada masa promosi agen akan menyebut diskaun 100% sekali gus.
Tanpa memecahkan konsep diskaun ini kepada dua bahagian pun. Maka apabila
pembeli datang untuk mengambil kunci rumah, pemaju akan mengeluarkan satu senarai
bayaran/caj yang perlu dijelaskan sebelum mereka dapat mengambil kunci dan izin
menduduki. Pembeli seterusnya terkejut disebabkan wujud caj bayaran tunggakan
bayaran muka. Secara tiba-tiba pembeli akan bertanya, “Bukankah 10% diskaun
dan mendapat pinjaman penuh?” Pada waktu ini pemaju akan menjelaskan bahawa
diskaun tersebut bukan 100% sekali gus atau lump sum tetapi ditolak 5%
kuota bumiputera dan dari baki itu ditolak lagi diskaun 5% dan akan wujud
margin.
14. Contohnya jika harga rumah RM130,000,
tunggakan sekitar RM200,000 akan wujud. Jumlah caj tersembunyi akan makin
tinggi jika harga rumah kediaman tersebut semakin tinggi. Sebuah projek tiga
blok pangsapuri 15 tingkat, maknanya terdapat sekitar 450 buah rumah dan kos
tersembunyi ini akan menjadi satu pendapatan saat akhir ketika pembeli tidak
mampu lagi untuk membantah atau menolak kerana perlu menduduki rumah. Ini belum
lagi caj penyelenggaraan yang tidak disebut dalam perjanjian. Pembeli hanya
akan diberitahu pada waktu mengambil kunci dan surat izin menduduki. Pemaju
biasanya akan mengenakan kadar bayaran untuk dua bulan. Beban pembeli akan
menjadi semakin rumit apabila wujud pula caj pemasangan elektrik dan air
sebelum mereka mengambil kunci.
15. Sebenarnya perkara ini sudah lama berleluasa. Peguam
sedar akan hal ini kerana terdapat ramai pembeli yang mengadu. Tetapi seperti
biasa peguam akan memberitahu bahawa mereka hanya akan menguruskan soal jual
beli sahaja. Seperti isu diskaun 10%, pembeli akan memberitahu bahawa agen
sudah berjanji 10% dan tidak perlu sebarang bayaran muka tetapi pemaju pula
akan menyatakan yang agen silap atau agen patut bertanggungjawab. Pada waktu
itulah pembeli akan sedar yang semua adalah pemain dalam kartel ini yang akan menuding
jari ke sana sini sehinggalah pembeli penat dan pasrah.
16. Sikap
bank dan peguamnya secara tidak langsung terbabit dengan pemaju seolah-olah
membantu sesama sendiri. Dalam perjanjian jual beli antara peminjam dengan bank
akan disebut jumlah pinjaman, kadar faedah serta tempoh bayaran. Jadi semua
fakta ini akan tertera dalam dokumen perjanjian.
17. Sama seperti perjanjian dengan pemaju,
peminjam harus mendapatkan khidmat guaman panel yang akan dilantik oleh bank.
Sekali lagi wujud kepentingan panel peguam di sini kerana mereka ingin
mempamerkan prestasi sebagai panel yang ‘cemerlang’. Ini bagi menjamin
kelansungan perniagaan mereka dengan pemaju atau bank, sebagai panel.
18. Setelah meluluskan pinjaman dan apabila projek
perumahan yang sudah 90% siap, seperti yang dipromosikan pemaju sebagai jualan
laris tadi. Bank akan memaklumkan kepada peminjam bahawa pinjaman 90% sudah
dibuat kepada pemaju. Pada waktu itulah timbul keanehannya kenapa tidak lulus
100% jika benar sudah yakin dengan keupayaan peminjam dan pemaju. Rupanya ada
strategi tersembunyi. Inilah kartel yang dimaksudkan. Industri ini sudah dibina
berdasarkan permainan antara pemaju, agen, syarikat guaman dan juga bank.
Tauke-tauke akan guna macam-macam cara untuk bagi propaganda agar persepsi harga rumah mahal adalah satu kewajaran. (Gambar Hiasan) |
SPEKULASI
GST OLEH PARA PEMAJU
19. Seperti yang diketahui umum, cukai GST ataupun
Goods and Services Tax akan dilaksanakan 1 April 2015 di mana sistem cukai
berantai di setiap peringkat daripada pengeluar kepada pengedar kepada peruncit
hingga pengguna akan dikenakan dengan nilai standard sebanyak 6%.
20. Persamaan antara GST dan Cukai Jualan pada
masa sekarang adalah tiada cukai dikenakan atau akan dikenakan terhadap
pengguna dalam pembelian rumah/hartanah kediaman. Dalam skim GST, hartanah
kediaman berada dalam kategori GST Berkadar Pengecualian (0%).
21. Tetapi GST akan dikenakan terhadap pengguna
sekirannya dia membeli hartanah komersil kerana hartanah tersebut merupakan
barangan dalam kategori GST Berkadar “Standard” (6%).
22. Walaubagaimanapun,
dalam proses pembuatan/pembinaan produk akhir ini (peringkat input), kadar
cukai untuk input dan bahan-bahan adalah berbeza antara GST dan Cukai Jualan
Cukai Jualan vs GST ke atas Hartanah Kediaman.
23. Berdasarkan Akta Cukai Jualan 1972, bahan
binaan asas seperti batu bata, simen dan jubin lantai adalah merupakan Barangan
Jadual Pertama, di mana semua barangan dalam kategori ini tidak akan dikenakan
sebarang cukai jualan. Sementara itu, bahan binaan yang lain merupakan Barangan
Jadual Kedua, di mana semua barangan dalam kategori ini hanya akan dikenakan
cukai jualan sebanyak 5%.
24. Dalam perlaksanaan GST yang baru ini, semua
bahan binaan dan perkhidmatan (Cth: kontraktor, jurutera) akan dikenakan GST
dengan kadar yang standard iaitu 6%. Ini sudah tentu akan meningkatkan kos
pengeluaran pemaju.
25. Kos cukai tambahan ini akan dipindahkan kepada
pengguna akhir (GST Berkadar “Standard”), atau dituntut semula daripada
kerajaan (GST Berkadar Sifar). Namun, dalam kes ini (GST Berkadar
Pengecualian), kos cukai tambahan ini akan ditanggung sepenuhnya oleh pihak
yang sebelum pengguna akhir iaitu Pemaju itu sendiri.
26. Pemaju tidak mempunyai “mangsa” seterusnya
dalam rantaian bekalan. Ini nampaknya merupakan berita baik untuk pembeli rumah
kerana mereka tidak perlu membayar GST apabila membeli rumah atau hartanah
kediaman.
27. Walau bagaimanpun, ia adalah tidak sukar untuk
dibayangkan bahawa pemaju akan cuba untuk merangkumi kos cukai tambahan ini ke
dalam harga jualannya secara tersirat dan
tersembunyi.
28. Inilah perkara yang seharusnya diaambil serius
oleh pihak kerajaan dalam memastikan harga rumah kediaman tidak dinaikkan
dengan sewenang-wenangnya oleh para pemaju perumahan dengan beralasan GST.
Semuanya akan dituding jari kepada GST walaupun mereka sendiri tetap membuat
untung dengan margin yang amat tinggi.
GST digunakan sebagai alat propaganda untuk menaikkan lagi harga rumah kediaman supaya untong lebih banyak diperolehi |
*Anggaran harga rumah
kediaman selepas GST oleh para speculator dan media
BIL
|
NEGERI
|
HARGA
2012
|
HARGA
2013
|
KENAIKAN
%
|
1
|
Selangor
|
RM
338, 508
|
RM
405, 895
|
19.91%
|
2
|
Kuala
Lumpur
|
RM
489, 052
|
RM
673, 249
|
37.66%
|
3
|
Pulau
Pinang
|
RM
304, 858
|
RM
400, 738
|
31.45%
|
*Kadar
kenaikan Harga Rumah di Selangor, Kuala Lumpur, Pulau Pinang bagi tahun 2012
dan 2013.
KESEDARAN
ORANG AWAM
29. Perkara ini mesti didedahkan supaya keadaan
kos tersembunyi ini dapat dileraikan supaya ia tidak berlarutan lagi dan tidak digunakan
pula untuk memanipulasikan pula dana subsidi perumahan oleh kerajaan.
30. Pembeli
biasanya orang awam yang kurang faham soal undang-undang, malah tidak terbaca
pun dokumen perjanjian yang panjang lebar, tebal serta penuh terma-terma yang tidak
pernah mereka dengar.
31. Bank meluluskan pinjaman di mana apabila pihak
bank meluluskan 90% dan pemaju pula memaklumkan rumah boleh diduduki tiga bulan
lagi, maka barulah pembeli tahu bahawa wujud sejenis bayaran faedah antara
tempoh bank meluluskan bayaran 90% hingga tempoh baki 10% lagi diluluskan oleh
bank apabila surat layak menduduki diperoleh. Inilah konspirasinya.
32. Dalam tempoh bayaran 90% bayaran dibuat caj
faedah dikenakan kepada peminjam dan bayaran caj ini tidak ditolak sebagai
bayaran pinjaman. Bayaran ini dikira caj untuk 90% urusan pinjaman awal.
Bukankah lebih telus dan adil jika pihak bank meluluskan pinjaman 100% dan
terus memulakan potongan pinjaman berdasarkan jumlah yang tertera dalam
perjanjian.
33. Namun situasinya hari ini lansung tidak memihak
kepada pembeli. Biasanya setelah bayaran 90% dibuat, pemaju tidak akan beri pun
kunci dalam tempoh tiga bulan seperti janji lisannya. Lebih parah, terdapat kes
hinggakan setahun dari tarikh pembelian, pemaju tetap memaklumkan ada masalah
sijil layak menduduki. Kononnya ada saja masalah dengan pekerja kontrak, bahan
binaan berkualiti tiba-tiba tiada dalam pasaran, dan pelbagai lagi dalihan
serta alasan yang menyusahkan pembeli.
TOHMAHAN
TERHADAP KERAJAAN
34. Kesemua ini jelas amat membebankan pembeli. Pembeli
selaku peminjam akan merasa kecewa. Jawapan yang diberi oleh syarikat guaman
juga amat menghampakan dan tidak akan dapat menyelesaikan masalah mereka. Akibatnya,
bibit-bibit kemarahan rakyat kepada kerajaan mula timbul. Kerajaan pula
sebaliknya yang dipersalahkan dan dianggap kapitalis. Undang-undang sedia ada
berkenaan hal ini dianggap tidak memihak kepada rakyat. Pihak berkuasa tempatan
dilabel dengan persepsi mahukan rasuah bagi meluluskan sijil layak menduduki,
serta banyak lagi tohmahan dilemparkan kepada pihak berkuasa khususnya kerajaan.
Malah kerajaan BN yang memerintah pun dikatakan kependekan kepada ‘Barang
Naik’.
35. Ketika ini, semua institusi yang berurusan
dengan rakyat dianggap sebagai instrumen kerajaan kerana rakyat menganggap
lesen pemaju dan bank adalah di bawah kawalan dan seliaan pihak kerajaan. Dan
malang apabila rakyat merasakan bahawa undang-undang sedia ada adalah bukan
untuk kepentingan rakyat lagi, malah beranggapan yang semua ini berlaku dengan
izin kerajaan.
36. Sedangkan,
apa yang berlaku sebenarnya adalah dasar kerajaan yang bermatlamat supaya
industri perumahan dapat berkembang pesat dengan kelonggaran sedia ada. Selaras
dengan hasrat kerajaan bagi merancakkan pertumbuhan ekonomi negara. Namun,
pihak-pihak yang terbabit di dalam ‘kartel’ tadilah sebenarnya yang telah
mengambil kesempatan memanipulasi dan menyalah gunakan segenap kelompongan yang
ada dalam proses pembelian rumah.
37. Justeru, kerajaan mesti menyelesaikan segala masalah
dan menutup kelompongan perundangan yang ada dengan segera agar perangai buruk
kartel sektor perumahan ini dapat dibanteras dan tidak terus berlarutan. Apatah
lagi ketika semua pemain utama ini sedang meneropong lombong emas yang akan
muncul dalam bentuk subsidi kerajaan sebanyak RM300 juta di dalam pasaran mereka
sedikit masa lagi.
38. Pihak kerajaan mesti mengawal sepenuhnya
projek MyHome dan memastikan semua pemaju yang berminat, mengikut format
skim PR1MA dan tidak mengikut format mereka secara bebas. Kerajaan mesti
mengisytiharkan perang terhadap kartel ini, sama seperti kartel dadah dan juga
orang tengah dalam pasaran makanan kerana jelas mereka itulah yang menjadi
penyangak kepada rakyat Malaysia.
39. Kerajaan harus tegas dan tidak harus
membiarkan pemaju, agen, peguam dan bank menakluki projek ini sehingga projek
yang berniat baik demi kebaikan rakyat ini pun turut menjadi mangsa pasaran
spekulasi dan hasrat murni kerajaan akan terkubur begitu sahaja.
USAHA-USAHA
KERAJAAN
40. Program MyHome yang dilancarkan 1 April
2014 lalu menawarkan subsidi maksimum RM30,000 bagi membeli rumah kos rendah
kepada individu berpendapatan RM3,000 ke bawah. Ia mensasarkan pembinaan 10,000
unit rumah bagi tahun 2014 dengan kos RM300 juta diperuntukkan bagi menjayakan program
ini. Program ini juga bukti Kerajaan Malaysia mendengar masalah rakyat.
41. Program MyHome dan peruntukan RM300
juta yang berdasarkan kerangka Bajet 2014 yang dibentangkan September 2013 lalu
sangat fokus kepada kepentingan rakyat terutama dalam isu memiliki rumah.
42. Walau bagaimanapun, dengan masalah kartel ini,
dibimbangi matlamat kerajaan untuk membantu rakyat tidak akan tercapai,
manakala yang meraih untung adalah pemaju.
43. Persoalannya adakah kerajaan bersedia untuk
mewujudkan suatu akta yang betul-betul dapat menangani isu serta persepsi
kenaikan harga hartanah kediaman, terutamanya menjelang perlaksanaan GST nanti?
44. Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2010
misalnya jelas akan menghalang sebarang kenaikan harga barang dengan
sewenang-wenangnya dan tidak munasabah. Adakah akta seperti ini juga perlu
diadakan supaya dapat mengekang kenaikan harga rumah kediaman?
45. Usaha kerajaan dalam mempertingkatkan
kemampuan jalur transportasi antara bandar/negeri mestilah diperluaskan lagi
supaya sistem pengangkutan ini dapat mengurangkan kebergantungan rakyat untuk
menetap di ibukota jika sedang bekerja di ibukota. Maka, permintaan terhadap
hartanah kediaman di bandar-bandar utama dapat dikurangkan dan harga perumahan
juga akan dapat dikurangkan selari dengan permintaan yang menurun (MRT, LRT,
ETS, KOMUTER dll).
46. Pembukaan bandar satelit yang lengkap dengan
sistem pengangkutan dan jalur jalanraya yang baik juga mesti dipergiatkan lagi.
47. Kawasan Bukit
Beruntung misalnya, yang seluas 1,275.92 hektar dan salah satu kawasan yang
mempunyai banyak rumah kediaman tidak berpenghuni. Malah di sekitar Hulu
Selangor sahaja masih terdapat begitu banyak rumah kediaman kosong yang
melibatkan kawasan di Bukit Beruntung, Bukit Sentosa, Lembah Beringin, Batang
Kali, Serendah, Rasa, Kerling, Hulu Bernam dan Sungai Choh.
48. Sekiranya kerajaan
dapat membina sistem pengangkutan seperti LRT/KOMUTER ke kawasan-kawasan ini
sudah pasti jumlah penduduk di kawasan tersebut akan meningkat semula. Ia akan
mengalihkan permintaan perumahan di kawasan bandar, ke kawasan luar bandar
seperti Hulu Selangor ini. Ia juga mampu mengekalkan kemenangan BN di Hulu
Selangor.
Bina lebih banyak landasan dan stesen MRT, LRT, Komuter, ERL, ETS, supaya jaringan pengangkutan awam bertambah cergas, membolehkan orang tinggal jauh dari tempat kerja. |
49. Kerajaan mesti
memastikan harga hartanah kediaman berada dalam kawalan di bawah undang-undang
yang lebih holistic bagi menghalang gejala kartel harga rumah ini dari terus
berleluasa.
50. Rumah kediaman sebagai
salah satu hak asasi bagi manusia supaya dapat berlindung dari hujan dan panas
ini mestilah dijaga nilainya supaya harga di pasaran sentiasa munasabah untuk
rakyat membelinya.
51. Sistem transportasi
dan pengangkutan yang lebih efisyen amat diperlukan supaya kewujudan
bandar-bandar satelit yang menempatkan banyak kawasan perumahan dapat dikembangkan.
Tekanan harga hartanah kediaman di kawasan bandar akan dapat dikendurkan jika
permintaan rumah kediaman dapat ditingkatkan di kawasan yang sedikit jauh dari
bandar.
Melayu makan ubi kayu? |